אתה מפספס את הפואנטה

אתה מפספס את הפואנטה!

בשיחה עם אחד מחברי הדוג'ו, ד"ר אלאן מורדצקי, הוא סיפר לי על חוויה שהייתה לו בברזיל. הוא הגיע לברזיל, ירד לחוף הים וביקש להצטרף למשחק כדורגל על החוף.

לאחר שהצטרף למשחק הכדור הגיע אליו. הוא הרים את ראשו וראה שהשער פנוי, ובעט לשער מרחוק והבקיע. גול!! כל יתר השחקנים בשתי הקבוצות הסתכלו עליו במבט משתאה: "תגיד, אתה לא מבין מה המשחק?"

עבור הברזילאים, מהות המשחק היא האינטראקציה בין השחקנים, למסור, להטעות, לתקשר דרך המשחק. להבקיע שער זה נחמד אבל זו אינה הפואנטה! אנו במערב רגילים לראות בכל דבר "משימה". הכי חשוב עבורנו זה להגדיר מה המטרה? להבקיע גול? אוקי – אז בוא נתמקד בכך! מה שחשוב הוא: מי ניצח? כל השאר שטויות.

גם באומנויות הלחימה יש רבים הרואים ב"נצחון" חזות הכל. איזו אומנות לחימה יותר אפקטיבית? אם איש אייקידו ואיש קרטה נלחמים מי ינצח? וכדומה – כל אלה נובעים מאותה צורת חשיבה.
השאלה היותר מהותית היא מה הפואנטה?

אם המטרה היא להיות הכי חזק – הדרך הכי קצרה היא לקנות אקדח!
אבל מה אם המטרה היא להיות יותר מודע לעצמי? לבדוק איך אני מגיב במצבי לחץ? איך אני מתקשר עם אחרים? האם יש דפוסים שאני חוזר עליהם במצבי לחץ? האם אני יכול ורוצה לנסות לשנות אותם?
אם זו הפואנטה מבחינתי, אז שאלה כמו "מי יותר חזק?" היא הרבה פחות רלוונטית.
או כמו ששחקני הכדורגל בברזיל שאלו את ד"ר מורדצקי: "אתה מבין את הפואנטה?"

מה הפואנטה בשבילכם?

תגובה אחת

  1. אלי, כרגיל (אם מותר לצטט את הכותרת) הפואנטה היא לא רק לראות דברים שמתרחשים בסביבה, אלא לנסות להבין מכך משמעויות יותר עמוקות של החיים. את זה אתה עושה נהדר. אני אישית הייתי אומר "אלאן הזה תותח, משחק עם ברזילאים ושם להם גול!!!".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פוסטים נוספים שאולי יעניינו אותך

אימון שריר הכרת הטוב
הבלוג של אלי לרמן

אימון שריר הכרת הטוב

סוגנומה סנסאי נהג לקרוא בדוג'ו ביפן קטעים קצרים שכתבו מורים גדולים. אחד המורים האהובים עליו היה נאקאמורה טמפו סנסאי. בעבר כתבתי פוסט על משפט של נאקאמורה סנסאי: "מהו הדבר היחידי שקובע את חיינו?"

המשך קריאה »
רוקן את הכוס
הבלוג של אלי לרמן

רוקן את הכוס

נאקאמורה טמפו סנסאי (1876 – 1968), שהשתתף כמרגל במלחמת רוסיה-יפן, חלה במחלת השחפת לאחר שובו ליפן. באותם ימים הייתה השחפת מחלה חשוכת מרפא.
טמפו סנסאי החליט להסתובב בעולם ולחפש מרפא למחלתו. הוא הגיע לארה"ב, לאנגליה וצרפת אך לא קיבל תשובות מספקות. לבסוף, לאחר שנואש, החליט לשוב ליפן ולמות שם.

המשך קריאה »
חמש וחמש זה עשר
הבלוג של אלי לרמן

חמש וחמש זה עשר

אוסנסאי (מייסד האייקידו) נהג לצטט את קיאיצ'י הוגן. בין דבריו של  הוגן יש את המשפטים הבאים: "מה שמגיע – לקבלו מה שמתרחק – לשלח לדרכו

המשך קריאה »