שאני אוותר על האגו?

שאני אוותר על האגו?

באייקידו רוב הלימוד בנוי מתרגול תוך החלפת תפקידים:
פעם אני תוקף ובן הזוג מבצע את הטכניקה; לאחר מכן מחליפים: בן הזוג תוקף ואני מבצע את הטכניקה.

מתאמנים חדשים נוטים לחלק את האימון לשני חלקים:
החלק העיקרי בו אני ה"נאגה" (מבצע את הטכניקה), והחלק השני בו אני משמש אוקה (תוקף ומקבל את הטכניקה).
הרי אייקידו זו אמנות לחימה, ורק בחלק בו אני מבצע את הטכניקה אני לומד להגן על עצמי.

ככל שחולף הזמן, מגלה המתאמן שיש ערך רב מאוד גם לחלק השני באימון, החלק בו אני תוקף ומקבל את הטכניקה.
ראשית, תרגול קבלת הטכניקה הוא כלי רב עוצמה בהבנת הטכניקה. שנית, יש לי הזדמנות לתרגל "ויתור על האגו".
מה הכוונה? רובנו מחפשים להוביל, להתוות דרך. זו כמובן מיומנות חשובה, וחשוב להתאמן גם על הובלה.
יחד עם זאת, הצד השני והמשלים של הובלה הוא יכולת ההקשבה והזרימה כאשר מישהו אחר מוביל. מעטים הם אלה
המסוגלים להקשיב ולעקוב בצורה נאמנה אחר תנועת בן הזוג. היכולת הזו קשורה, להבנתי, עם היכולת לוותר על האגו.

אבל מה פתאום לוותר על האגו?
אם אני מלא בעצמי, רוצה כל הזמן להגיד מה אני חושב, להראות כמה אני מקורי וחכם, אזי אין מקום באמת למישהו אחר.

ההבנה שאני אכן חשוב, אך יש גם אחרים וגם הם חשובים היא הבנה קריטית לקיום יחסי אנוש טובים. התרגול באייקידו
מזמן לכל אחד מאיתנו הזדמנות להתאמן על הצד הפחות מוכר: הצד של ההקשבה וההליכה אחרי מישהו אחר. אין כוונתי
לביטול עצמי! לעניות דעתי, תרגול היכולת לשים את האגו בצד ולהקשיב קשב עמוק לצד השני הוא תרגול רב ערך הפותח
בפנינו אפשרויות חדשות. היכולת להקשבה אמיתית היא תכונה נפלאה, ומתוך ההקשבה יכולה להיוולד גם טכניקה חדשה.

מי שבאמת בטוח בעצמו, אינו צריך להראות את יכולותיו כל הזמן. הוא יכול לאפשר גם לאחרים להוביל מבלי שהדבר יפגום בתחושת הערך העצמי שלו.

נושא הוויתור על האגו – מתחבר גם למצבים של משא ומתן. מי שמסוגל להקשיב באמת לצד השני – יוכל להבין מה באמת מניע את הצד השני. זהו כלי רב ערך בתקשורת בינאישית בכלל ובמו"מ עסקי בפרט.

כתמיד, אני מצפה בכיליון עיניים לתגובותיכם מאירות העיניים.

2 תגובות

  1. בפוסט הזה שמת על השולחן תחושות שהיו לי באימונים רבים. תודה.
    ארצה לשאול שאלה. איך כדאי לתקשר עם אוקה שלא מוכן לוותר על האגו ומקשה על ביצוע הטכניקה ?

    1. דני שלום,
      תודה על התגובה. שאלת שאלה מצוינת.
      באופן עקרוני, אני אישית משתדל לא לתקן את האוקה. האוקה נותן אוקמי כמיטב הבנתו, ותפקידי שלי הוא לבדוק איך אני יכול לעבוד עם מה שבן הזוג נותן.
      כפי שכבר הבנו, המטרה באייקידו היא שיפור עצמי, ולכן , בהנחה שהאוקה אינו מתנגד בכוונה, השאלה שנשאלת היא איך אני יכול לבצע את הטכניקה בצורה המיטבית עם האוקה הספציפי איתו אני מתאמן? התרגול מול אוקה "נוקשה" הוא מאתגר ויכול להוביל אותנו לרמת הבנה גבוהה יותר של הטכניקה.
      כמובן, שאם מדובר על מצב בו האוקה מתנגד ומקשה בכוונה, הדבר חורג מכללי אימון האייקידו. מאחר והאוקה יודע איזו טכניקה אנו מנסים לבצע, אין דבר קל מלחסום ולהתנגד. זו חוכמה קטנה מאוד. במקרה כזה ניתן לבצע הנקה-וואזה (שינוי לטכניקה אחרת).
      כידוע, תפקידו של האוקה הינו להציג לנו שאלה: מה היית עושה אם הייתי תוקף כך? ולאחר שהציג את השאלה עליו לשקף כמו מראה את הטכניקה של הנאגה. זו הגדרת התפקיד.
      להיות אוקה טוב היא אומנות בפני עצמה. אני מאחל לכולנו שנצליח יותר לוותר על האגו ולתת אוקמי "נקי משיקולים זרים".
      בברכת המשך אימונים מוצלחים.
      אלי

להגיב על דני טוויג לבטל

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פוסטים נוספים שאולי יעניינו אותך

אייקידו - התמכרות בריאה
בלוג חברי המרכז

אייקידו – התמכרות בריאה

עצם המילה "התמכרות" לרוב מעלה הקשרים לא חיוביים. אדם שלא שולט, משועבד להרגלים. דוגמאות לא חסרות, כמו למשל: יום אחד לא הצלחת לקיים את האימון הקבוע ואתה מרגיש חולה…

המשך קריאה »
חמשת העקרונות של המים
הבלוג של אלי לרמן

חמשת העקרונות של המים

סאטו איססאי סנסאי (1772 – 1859, היה המורה הראשי בביה"ס הגבוה ללימודי קונפוציוניזם בתקופתו, לימד וחינך את מנהיגי יפן ואף כתב כמה ספרים הנחשבים לספרי

המשך קריאה »