מכתב רבעוני מספר 38

סיכום אירועי הרבעון הראשון (ינואר-מרץ) 2012

מדור סיכום אירועים ופעילויות שהיו

1. הכנס השנתי תשע"ב

הכנס השנתי התקיים ביום חמישי 5/1/2012 באודיטוריום בית ספיר בכפר סבא. האירוע נערך בשיתוף שגרירות יפן בישראל ובחסות עיריית כפר סבא ויקבי רמת הגולן. באירוע השנה השתתפו כ 300 אורחים. מבנה הכנס השנה היה שונה וכלל הרצאה בנושא "5 טיפים לבריאות טובה", סרטון קצר, הסברים על עקרונות האייקידו ולסיום 5 הדגמות. תודה רבה לכל חברי המרכז שעזרו בהכנות לקראת הכנס, במהלכו ובסיומו. הודות לכם היה הכנס מסודר ונעים להפליא.

2. בחינות קיו

במהלך הרבעון התקיימו בחינות בדוג'ו. החברים הרשומים מטה עברו את הבחינות בהצלחה. ברכות לכולם!

 רעננהנורדיהכפר סבא
קיו 5יוליה קלבנובאלון זיתונה
איתי שלייר
כפיר שוטוב
 
קיו 4  הרנן גומלסקי
גנאדי אורן
קיו 3אילן בקר
ולרי רזניק
ישראל מיכאלוביץ'
  
קיו 2רון וייס  
קיו 1  אלכס ריבקין
יצחק שטיפמן

בקבוצת הילדים בכפר סבא עברו את הבחינות הילדים הבאים:

קיו 15: יובל בר נוי, רועי הירש, איתמר פוקר, ארי אלקלעי, מתן שמוניק, נתן אסקין, רונן אסקין

קיו 13: רנן דר, איתי רום, עמרי בנימיני

מדור הודעות אישיות

  • לאיגור גורודצקי מהדוג'ו בכפר סבא ולאשתו גלינה נולד במזל טוב בן ושמו אילן. מזל טוב ובהצלחה!
  • לשי קלמנוביץ' מהדוג'ו בכפר סבא ולאשתו אילנה נולדה במזל טוב בת ושמה דורין. מזל טוב ובהצלחה!

מדור הודעות כלליות

קבוצת אורנית מסיימת פעילותה:
בסוף ינואר, בשל שילוב של נסיבות אישיות של המדריך ודינאמיקה של הקבוצה, סיימה קבוצת אורנית את פעילותה. אני מבקש להודות לקלאודיו גרוסמן, שהדריך את הקבוצה במשך ששת חודשיה האחרונים. כמה מחברי הקבוצה הצטרפו לקבוצת כפר סבא 4 (בהדרכתו של אהרון). כל חברי הקבוצה מוזמנים להצטרף לאחד המוקדים האחרים לפי נוחיותם: רעננה, כפר סבא או נורדיה.

אמרה או סיפור קצר

למה ללמוד ליפול?

כל תלמיד חדש באייקידו לומד ליפול בשיעוריו הראשונים. למעשה אנו מתרגלים נפילות לפנים ולאחור בכל שיעור. זה חלק מהחימום, וחלק בלתי נפרד מכל שיעור אייקידו.

פעם ניהלתי שיחה עם מכר שמלמד קראטה שנים רבות שציין בחיוך: "אתם באייקידו כל הזמן נופלים. אצלנו בקראטה אנו משתדלים להישאר על הרגליים, מי שנופל הפסיד!" הדברים נאמרו בגאווה רבה, ובתחושה ברורה של עליונות הקראטה על האייקידו.

אני רואה את הדברים אחרת לגמרי: מבחינתי, ליפול זה חלק מהחיים. אנשים מאבדים שיווי משקל כל הזמן, לא רק במהלך אימוני אייקידו: זה קורה גם בהליכה ברחוב, ברכיבה על אופניים ובכל מקום. במקום לחשוש מהנפילה, במקום שנפילה תהיה "דבר מפחיד", "סוף העולם", אפשר ללמוד ולתרגל נפילה בתנאי מעבדה וללמוד ליפול בצורה נכונה, ואז, אם קרה ונפלתי ב"חיים", זהו דבר מוכר ואני יודע שאפשר מיד לקום.

רוב המתאמנים הבוגרים המגיעים לאייקידו לא התגלגלו מאז ילדותם, והם מגלים שיש משהו מטריד בגלגול. ראשית, מדובר על איבוד שיווי משקל, ואפילו איבוד שליטה! והרי אנחנו רוצים להיות כל הזמן בשליטה…

עם התרגול, הגלגול הופך למשהו שגרתי, שבו אנו לומדים את גבולות שיווי המשקל שלנו, וכאשר אנו יוצאים מגבולות שיווי המשקל אנו פשוט מתגלגלים. אנו לומדים לפגוש את הקרקע בצורה רכה מבלי להיחבל. איבוד שיווי משקל והנפילה שאחרי הופכים למשהו שגרתי.

לעניות דעתי, גם בחינוך ילדים, אחד הנכסים הגדולים ביותר שאפשר להעניק לילד הוא הידיעה שמותר לטעות. מותר למעוד! לדעתי, חשוב ללמד את הילדים שכולם טועים, ושליפול זה חלק מהחיים. הדבר החשוב הוא ליפול בצורה נכונה, תוך שמירה על המקומות הקריטיים, ואז לקום שוב, לעמוד על הרגליים ולהמשיך הלאה. לא להיתקע בנפילה.

באחת משיחותיי עם חבר מהדוג'ו הוא ציין בפניי שהרמה של "לא לפחד מהגלגול" היא רמה טובה, אבל רמה גבוהה יותר היא הרמה של "ליהנות מהנפילה". הוא הוסיף: "אתה ממילא נופל, אז במקום להתקשות (ואולי אפילו להיפצע), רצוי לקבל את עובדת הנפילה, להישאר רך ולנסות ליהנות מהנפילה עצמה. אם הצלחתי, אני יכול לצאת מהנפילה-גלגול לכל כיוון שאבחר, כל האופציות פתוחות בפניי".

העיקרון הבסיסי של תרגול מצבי איבוד שיווי משקל חשוב וטוב: לילדים, לבוגרים וגם לאנשים מבוגרים יותר. כידוע, נפילה של אדם מבוגר עלולה להיות הרת אסון. לעיתים אדם פעיל ואנרגטי הופך בנפילה אחת לסיעודי ולעיתים אף גרוע מכך. אני מאמין שחלק מהחבלות בנפילות נובעות מהפחד. תרגול נפילות הוא דרך מצוינת להשתחרר מהפחד, שהוא זה שלעיתים מביא עלינו את הצרה ("אשר יגורתי בא לי"). באייקידו, במקום לפחד מהנפילה, אנו מבינים שזה חלק מהחיים ומשתדלים ללמוד לעשות את זה נכון.

בברכת בריאות טובה וצעידה מהנה בדרך.

אלי לרמן