מילון אייקידו
| ספירה | בספירה ביפנית, ביטוי חלק מהספרות משתנה ומתקצר, בהשוואה לביטוי כל ספרה בפני עצמה. להלן הספירה מאחת ועד עשר: איצ' (Ich), ני (Ni), סאן (San), שי (Shi), גו (Go), רוק (Rok – מבוטא כמעט כמו לוק), שיצ' (Shich), האצ' (Hach), קיו (Kyu), ג'ו (Ju). |
| הודעה על תחילה ספירה לימין / לשמאל / לפנים | במהלך החימום, בזמן המתיחות, נהוג שמתאמן מודיע על כך שהוא עומד להתחיל ספירה לפנים לשמאל או לימין, כאשר הסדר הוא: תחילה לפנים – Mae Ikimas לאחר מכן לצד שמאל – Hidari Ikimas לאחר מכן לצד ימין – Migi Ikimas ולבסוף שוב לפנים – Mae Ikimas |
| אוקה – UKE | 'מקבל/ת הטכניקה' – המתקיף/ה. באייקידו, התפקידים בתרגול הטכניקה מחולקים לשניים – אדם מתקיף ומוטל ואדם מותקף ומטיל. כל אחד מתאמן בתורו, פעם מתקיף ומוטל ופעם מותקף ומטיל. |
| נאגה – NAGE | 'מטיל' – המותקף ע"י האוקה ומבצע את הטכניקה. |
| סייזה – SEIZA | הישיבה היפנית המסורתית, כששתי הרגלים מקופלות מתחת לגוף. הסייזה נחשבת ליותר פורמלית ומכבדת את המעמד. |
| מאיי – MA'AI | המרחק בין האוקה לנגה. המאיי נחשב גם ל"מרחק תגובה", המאפשר להיות פחות חשוף ופגיע. |
| או סנסיי – O'SENSEI | כינוי למייסד השיטה מוריהיי אואשיבה |
| אונגיי שימס – ONEGAI SHIMAS | פירוש מילולי 'הבה נתחיל', בקשה נפוצה לפרטנר חדש כדי להתחיל ולהתאמן על התרגיל יחד. |
| אריגטו גוזאימשטה – ARIGATO GOZAIMASHTA | תרגום מילולי 'תודה רבה', נאמר בסוף כל תרגול. *כאשר מתאמנים עם מורה נהוג להוסיף 'דומו'(DOMO-'רבה, מאד') לפני ולומר דומו-אריגטו-גוזאימשטה. |
| דוג'ו – DOJO | 'המקום של הדרך', מרכז האימונים. |
| גי/דו-גי – GI/DO-GI | בגדי האימון. |
| אומוטה – OMOTE | לפנים. הצד הקדמי של הטכניקה. |
| אורה – URA | לאחור. הצד האחורי של הטכניקה. |
| אוקמי – UKEMI | 'קבלה עם הגוף'. היכולת ליפול ולהגיב בהתאם לתנועה של המטיל, ולשמש כמראה לטכניקה. |
| אושירו אוקמי – USHIRO UKEMI | גלגול לאחור. |
| מא'אה אוקמי – MAE UKEMI | גלגול לפנים. |
| אטמי – ATEMI | 'לגעת בגוף', מכה/סימון לפרטנר/ית המיועדת להוציא משיווי משקל באופן רגעי. |
| הקמה – HAKAMA | מכנסיים שחורים ורחבים. לבוש יפני מסורתי שנהוג ללבוש ביפן מימי קדם ושימש במהלך קרבות להסתרת הרגליים. באימוני האייקידו ההקמה הינה סימן הכר לבעלי חגורה שחורה. |
| ג'יו וואזה – JYU WAZA | 'טכניקה חופשית'. תרגול חופשי ללא הוראה מסוימת מהמדריך. |
| בוקקן – BOKKEN | חרב מעץ המשמשת את המתאמנים לתרגול טכניקות עם חרב. |
| ג'ו – JO | מקל אימונים מעץ (אורך 1.27 מ' בדרך כלל) המשמש את המתאמנים לתרגולי טכניקות עם מקל. |
| טנטו/טנקן – TANTOTANKEN | סכין מעץ המשמשת לתרגול טכניקות הגנה מפני סכין. |
| הנמי – HANMI | 'חצי גוף'. עמידת מוצא בסיסית בה רק חלק מהגוף מופנה למתקיף. |
| היי הנמי – HAI HANMI | עמידה תואמת לפרטנר, כאשר רגל ימין של האוקה (התוקף) לפנים אז גם רגל ימין של הנאגה (המותקף) לפנים (ימין/בשמאל בהתאמה). |
| גיאקו הנמי – GYAKU HANMI | עמידה הפוכה לפרטנר, עמידת מראה. כאשר רגל ימין של האוקה לפנים אז רגל שמאל של הנגה לפנים (והפוך בהתאמה). |
| טאצ'י וואזה – TACHI WAZA | טכניקות עמידה |
| סווארי וואזה – SUWARI WAZA | טכניקות ישיבה |
| הנמי הנדצ'י – HANMI HANDACHI | 'חצי עומד חצי יושב'. הנאגה במצב ישיבת סייזה והאוקה עומד |
| טאי סבאקי – TAI SABAKI | יציאה מקו התקפה. חלק בסיסי בכל טכניקת אייקידו בו יוצא המותקף מהמקום בו היה בסכנה ומצטרף לכיוון התנועה של המתקיף. |
| אירימי – IRIMI | 'כניסה של הגוף'. יצאה מקו התקפה בה המטיל נכנס עם גופו בסמוך לפרטנר, ונמצא בשליטה ב"אזור הבטוח" בו המתקיף לא יכול להמשיך בהתקפה. |
| טנקאן/טאי נו הנקו – TENKAN/TAI NO HENKO | יציאה מקו התקפה המשמשת כטכניקה בסיסית, בהמתבצע סיבוב של 180 מעלות על ציר הרגל הקדמית. כמו כן טנקאן משמעו "סוויץ'", מעבר ממצב נגד לביחד. |
| אירימי טנקאן – IRIMI TENKAN | שילוב של אירימי וטנקאן. הנגה נכנס עם רגלו האחורית לפנים ולאחר מכן הופכת רגל זו לציר והנגה משלים טנקאן. |
| היטו אמי – HITO EMI | 'הגוף כחוט השערה'. יצאה מקו התקפה בה מסובב הנגה את כפות רגליו ואת ציר גופו ומאפשר להתקפה לעבור בסמוך מאד אליו. יציאה זו דורשת תרגול ומיומנות רבה. |
| קטטה – KATATE | 'יד אחת' |
| דורי – DORI | 'אחיזה' |
| ריו – RYO | שתיהן, שתיים |
| קטה – KATA | 'כתף' |
| קטטה דורי – KATATE DORI | יד אחת אוחזת יד אחת |
| ריוטה דורי – RYOTE DORI | שתי ידיים אוחזות שתי ידיים |
| אושירו ריוטה דורי – USHIRO RYOTE DORI | שתי ידיים אוחזות שתי ידיים מאחור |
| קטה דורי – KATA DORI | אחיזת כתף |
| ריו קטה דורי – RYO KATA DORI | אחיזת שתי כתפיים |
| אושירו ריו קטה דורי – USHIRO RYO KATA DORI | אחיזת שתי כתפיים מאחור |
| מורוטה דורי – MOROTE DORI | שתי ידיים אוחזות יד אחת |
| צוקי – TSUKI | מכת אגרוף |
| ג'ודאן צוקי – JODAN TSUKI | מכת אגרוף לפנים |
| שומן אוצ'י – SHOMEN UCHI | מכת חיתוך חזיתית ישרה מלמעלה לעבר הראש |
| יוקומן אוצ'י – YOKOMEN UCHI | 'צד הראש'. מכת חיתוך צידית וסיבובית לכיוון האוזן והצוואר |
| איקיו – IKYO | ריתוק מס' 1 |
| ניקיו – NIKYO | ריתוק מס' 2 |
| סאנקיו – SANKYO | ריתוק מס' 3 |
| יונקיו – YONKYO | ריתוק מס' 4 |
| גוקיו – GOKYO | ריתוק מס' 5 (ריתוק כנגד סכין) |
| אירימי נגה – IRIMI NAGE | הטלה בה נעשה שימוש משמעותי ביציאת האירימי, בה בעזרת התנועה נלקח מהמתקיף שיווי משקלו. |
| שיהו נגה – SHIHO NAGE | 'הטלת ארבעת הכיוונים'. הטלה המזכירה תרגול של סייפנים יפנים בה הם מבצעים חיתוך לארבעה כיוונים. |
| טנצ'י נגה – TENCHKI | 'הטלת שמיים וארץ'. בהטלה זו ידו האחת של הנגה מופנית למעלה (שמיים) וידו השניה מופנית למטה (ארץ). |
| קוטה גאשי – KOTE GAESHI | 'החזרת כף היד'. הטלה המתבצעת בעזרת כף היד של האוקה בה הנגה מפנה את האצבעות של האוקה לכיוונו וכך יוצר בריח. |
| קייטן נגה – KAITEN NAGE | 'הטלת סחרור'. הטלה בה הנגה שם ידו האחת על צוואר האוקה לעוגן ובידו השניה דוחף את ידו של האוקה וכך מפעיל בריח על הכתף. |
| אוצ'י קייטן נגה – UCHI KAITEN NAGE | 'הטלת סחרור פנימית' |
| סוטו קייטן נגה – SOTO KAITEN NAGE | 'הטלת סחרור חיצונית' |
| קוקיו נגה – KOKYU NAGE | 'הטלת נשימה' |
| קושי נגה – KOSHI NAGE | הטלה בעזרת המותן |
| ג'וגי נגה – JUJI NAGE | 'הטלת צלב'. הטלה בה הנגה מצליב את ידיו של האוקה ויוצר בריח על המרפק. |
| קוקיו הו – KOKYU HO | תרגול נשימה תוך כדי ניסיון הטלה, בדרך כלל מתבצעת בישבה. |