מה אפשר לתת כאשר אין לך דבר

מה אפשר לתת כאשר אין לך דבר?

סוגנומה סנסאי מלמד שבבודהיזם יש 7 דברים שאתה יכול לתת לאחר – גם אם אין לך כלום!

בדרך כלל כאשר אנו חושבים על לתת משהו – המחשבה היא על משהו מוחשי. אבל בבודהיזם מלמדים שגם אם אין לך דבר אתה יכול לתת לאחר!

מה זה יכול להיות?

אחד משבעת הדברים הללו הוא מילים טובות.
גם מייסד האייקידו, אוסנסאי, התייחס למילים ביראת כבוד ודיבר רבות על "הנשמה שבמילים". הוא נהג לומר פעמים רבות שיש נשמה במילים (ביפנית "קוטודאמה") ולכן יש להתייחס למילים בכבוד רב ולהקדיש תשומת לב למילים שאנו מוציאים מפינו.

גם דוגן זנג'י – מייסד זרם הסוטושו ואחד ממורי הזן הגדולים בהיסטוריה היפנית אמר ש"למילים יש כוח שיכול להפוך את העולם".

סוגנומה סנסאי חוזר וממליץ לכולנו להשתמש במילים בתשומת לב.
מן המפורסמות הוא שגם ביהדות מייחסים כוח גדול למילים: ״מוות וחיים ביד לשון״ (משלי יח, כ״א).

אם המורים הגדולים בבודהיזם וביהדות אומרים את זה, אולי שווה להטות אוזן? ואולי אפילו להשקיע מאמץ ולהתאמן על זה?

ממש כמו בטכניקות אייקידו…
בואו נשים לב איך אנחנו מדברים – ובואו נתחיל בדוג'ו – איך אני משתמש במילים בונות?
אני הראשון להודות שזה מאוד קשה, אבל גם הטכניקות באייקידו מורכבות – ואנחנו מתאמנים. מה דעתכם להתאמן על שימוש במילים טובות?

לכבוד השנה החדשה – אני מזמין את כל חברי הדוג'ו להתאמן בשימוש במילים טובות, בונות ומחזקות.
איש חכם אמר לי פעם: יש לך משהו טוב לומר – תגיד!

בברכת שנה טובה ומבורכת, שנה של מילים טובות ועין טובה.

להתראות בדוג'ו.
אלי לרמן

8 תגובות

    1. שלי יקרה,
      תודה רבה על התגובה!
      ושמח שכמוני את לוקחת על עצמך את האתגר להתאמן על מילים נכונות וטובות!
      שנה טובה ומבורכת.

  1. במדע הלשון מילים ואפילו אותיות הן שרירותיות – אין סיבה שמילה מסוימת היא כזאת ולא אחרת, למשל: "שמיכה" היא לא מכסה או שאפשר לסמוך עליה, היא במקרה "שמיכה" ויכלה להיות גם "שמירה", "שמיטה", "שבירה", "קטילה", "צמיחה" וגם "ידד" – אין סיבה שקוראים לה דווקא "שמיכה". באותו ראש, האות ה"א, למשל, היא רק במקרה בצורתה הנוכחית, ויכלה להיראות גם אחרת.
    לעומת זאת ביהדות יש סיבה להיווצרות אותיות ולהיווצרות מילים – לאות יש משמעות ואנרגיה וכך גם לכל מילה ומילה. בספר בראשית העולם נברא בדיבור – אלוהים אמר "יהי אור" והיה אור… – מילים חוללו שינוי במציאות.
    אם לרדת לקרקע המציאות, כשאני מסתכלת על עצמי וחושבת אם למילים שאני אומרת יש משמעות במציאות או שלא, אני רואה שלפחות אני נותנת להן אנרגיה וכיוון. זה מביא אותי בכל פעם מחדש לנסות לדבר במילים בונות, ואפילו לנסות לחשוב במילים בונות.

    1. זהבה יקרה,
      תודה רבה על התשובה המרתקת ותודה שהרחבת דעתי.
      שמח שגם את, כמוני, מנסה לדבר במילים בונות. לחשוב במילים בונות זה רמה אחת מעל – ותודה על החידוד.
      שנה טובה ומבורכת

  2. אספתי המילים אליי מחדש
    מברכת בחזרה חג סוכות (אסיף) מצמיח לכולנו
    🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
    היי אוּקֶה / אורנה אזולאי

    איחזי ברור אך רך בתוכך
    שימרי על מרכזך בקשב מביט
    אל תיפסעי, השארי נטועה קליל
    אפשרי לעצמך לזרום אי שיווי משקל
    רככי מאמץ מיותר
    אפשרי לעצמך להיסחף מטה
    סמני על עצמך שלא תיפצעי
    טיפחי על הקרקע שלא תיפגעי
    מיצאי את מיצבך הפנימי כראי
    לזה שמולך, להיות נאגה גמיש לעצמו
    ולך להתרחב לעוד בנפשך, בגופך
    למי שמולך.
    מה למדת חדש היום?
    מה היה לך כיף?

    1. אורנה יקרה,
      תודה רבה על התגובה מעוררת ההשראה.
      ממש מקסים החיבור שאת עושה לחיי היומיום.
      המייסד הדגיש שהרמה הגבוהה של אייקידו היא לקחת אותו אל תוך החיים, וזה בדיוק מה שאת עושה.
      יישר כוח גדול!
      ותודה ששיתפת.
      אלי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פוסטים נוספים שאולי יעניינו אותך

רוקן את הכוס
הבלוג של אלי לרמן

רוקן את הכוס

נאקאמורה טמפו סנסאי (1876 – 1968), שהשתתף כמרגל במלחמת רוסיה-יפן, חלה במחלת השחפת לאחר שובו ליפן. באותם ימים הייתה השחפת מחלה חשוכת מרפא.
טמפו סנסאי החליט להסתובב בעולם ולחפש מרפא למחלתו. הוא הגיע לארה"ב, לאנגליה וצרפת אך לא קיבל תשובות מספקות. לבסוף, לאחר שנואש, החליט לשוב ליפן ולמות שם.

המשך קריאה »
הבעיה היא שם
הבלוג של אלי לרמן

הבעיה אינה "שם"

בכל פעם שאנחנו חושבים שהבעיה היא "שם", מחשבה זו כשלעצמה היא הבעיה! אנחנו מעצימים את כוחו של מה שנמצא "שם" לשלוט בנו. פרדיגמת השינוי מכוונת במקרה זה "מהחוץ-פנימה" – מה שנמצא שם צריך להשתנות לפני שנוכל אנו להשתנות…

המשך קריאה »
בין הגירוי לתגובה
הבלוג של אלי לרמן

בין הגירוי לתגובה

בספרו של סטיבן קובי "שבעת ההרגלים של אנשים אפקטיביים במיוחד" הוא כותב על חופש הבחירה. הוא מציין שזהו אינו משפט שלו אלא שנתקל בו בספר

המשך קריאה »